Kraanschip Invotis IX met Atlas 350MH kraan (Incl. video!)

vrijdag 23 juni 2017

HET PARADEPAARDJE VAN BEK & VERBURG

Bek & Verburg zamelt met kraanschepen afval in van zeeschepen. Jongste aanwinst van het Rotterdamse bedrijf is de Invotis IX met op het dek een Atlas 350MH, waarvan de dieselmotor is vervangen door een elektromotor. Hiermee zet het bedrijf een belangrijke stap op het gebied van verlagen van de CO2-uitstoot en speelt het in op de wens van onder andere cruiseschepen om fluisterstil afval in te zamelen.

Het is vrijdag eind van de middag. Eén voor een komen de schepen van Bek & Verburg de thuishaven in de Rotterdamse Botlek binnengevaren. De schippers meren vakkundig aan, waarna een grote kraan op de wal begint met lossen. In de ruimen zit het afval ingezameld van schepen in havens en die voor de kust varen; van groenteresten uit de kombuis tot drums met afgewerkte olie en van oud ijzer tot gevaarlijke stoffen. 'We nemen alles mee, zijn een totaalontzorger', vertelt Roy Heuvelman, verantwoordelijk voor het maritieme park van het bedrijf. 'En zorgen er vervolgens voor dat het afval netjes wordt gescheiden.' Het inzamelen gebeurt met zogenoemde kraanschepen. De kraan op het dek laadt het afval van het schip van de klant in het ruim van het kraanschip. Bek & Verburg heeft een heel arsenaal aan kraanschepen. Negen stuks zijn voorzien van een draadkraan. 'Zo'n draadkraan werkt prima, maar is o zo lastig als je op het dek overal tussendoor moet laveren', vertelt Roy. 'En als je bij een cruiseschip moet laden - wat steeds vaker gebeurt - is een draadkraan helemaal een crime. Dan moet je het afval uit een luik aan de zijkant halen. Daar kom je gewoon niet bij!'

Atlas eerste keuze
Toen enkele jaren geleden tot de aanschaf van een nieuw kraanschip werd besloten, stond als een paal boven water dat op het dek een hydraulische kraan moest komen. 'Verder stond vast dat het een Atlas moest worden', vertelt Roy. 'We hebben ontzettend goede ervaringen met dit merk en zijn ook erg tevreden over onze dealer Hans van Driel in combinatie met de technische ondersteuning van de firma Van Peenen. Als er een probleem is, staan ze direct klaar.' Bek & Verburg had nog een belangrijke wens: Kraan en schip moesten elektrisch worden aangedreven. 'Als afvalinzamelaar willen we zo groen mogelijk bezig zijn en zo weinig mogelijk CO2 uitstoten. Daarnaast eisen steeds meer eigenaren van cruiseschepen dat het lossen van afval stil en zonder uitlaatgassen gebeurt. Passagiers mogen er niets van merken.' Een elektrisch schip met een elektrische kraan. Waar vind je dat? 'Nou nergens. Dus zijn we samen met onze scheepsbouwer en de specialisten van Hans van Driel om tafel gegaan. Het resultaat ligt hier in de haven: de Invotis IX met op het dek de bovenwagen van een Atlas 350MH.' Roy duikt de machinekamer in. Centraal in de ruimte staan twee Volvo Penta D13 motoren van elk 360 kW. 'De motoren lopen op milieuvriendelijke GTL en draaien constant 1.500 toeren. Als er weinig vermogen nodig is draait één motor, als er veel vermogen nodig is draaien beide. Het brandstofverbruik ligt op de helft van een vergelijkbaar schip.' De motoren drijven op hun beurt een generator aan, die elektriciteit levert aan een groot accupakket. Met volle accu's kunnen schip en kraan anderhalf uur draaien.

Atlas met verhoogde cabine
Als kraan op het dek koos Bek & Verburg voor de Atlas 350MH. Reden is dat de material handler over de perfecte giekconfiguratie beschikt, laag is gebouwd zodat er een goed zicht op het ruim is en standaard een in hoogte verstelbare cabine heeft. Roy: 'Handig omdat je zo een goed zich op het werk hebt, maar ook verplicht omdat we alle soorten afval inzamelen en op voldoende afstand van de lading moeten werken.' De ombouw van de Atlas 350MH tot scheepskraan werd volledig door de specialisten van Hans van Driel verzorgd. De kraan werd door de fabriek compleet geleverd, inclusief onderwagen en dieselmotor. In de werkplaats van Van Driel werd ze volledig aangepast aan de wensen van Bek & Verburg. Zo maakte de dieselmotor plaats voor een 120 kW elektromotor, werd er een lastmomentbeveiliging opgebouwd, overbodige zaken als besturing en verlichting verwijderd en werd de bovenwagen in de bedrijfskleuren gespoten met een extra beschermende dubbele coating. Nadat op het dek van het schip door Van Driel de aansluiting was gerealiseerd, kon de bovenwagen met een grote telescoopkraan worden geplaatst.

Perfecte combinatie
Bek & Verburg draait inmiddels volop met de elektrische combinatie. Naar volle tevredenheid. Roy Heuvelman: 'Het schip is ontzettend zuinig, heerlijk stil en ontzettend snel. Dankzij de elektromotoren komt het vermogen direct beschikbaar.' Ook de Atlas bevalt meer dan perfect. 'Machinist Dusty Baas loopt de hele dag met een lach van oor tot oor rond. De Atlas heeft altijd voldoende vermogen, is ontzettend wendbaar en pakt direct op. Maar belangrijkste is wel dat onze klanten erg blij zijn. We kunnen heel snel laden zonder dat iemand last van ons heeft. De Invotis IX met de Atlas 350MH zijn de trots van ons bedrijf.'

Bekijk hier de video van de opbouw en de Atlas 350MH in de praktijk!

Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg
Atlas 350MH - Bek en Verburg